Všechna 3 dema z devadesátých let od kapely EUTHANASIA vychází pod Pařátem poprvé na CD
Z několika zamýšlených názvů nakonec v květnu 1994 v městě Havířov vznikla EUTHANASIA a zařadila se tak po bok několika dalších kapel, které se sdružily pod neoficiálním názvem „severomoravský doom metal devadesátých let“. Spojitost názvu kapely s milosrdným ukončením života je zřejmá, ale vše nešlo úplně přímočaře; zakladatel formace Robert „Sikki“ Kyselica prostě listoval bookletem alba „Greedpeace“ od KRYPTOR a zaujala ho na něm druhá skladba.
Vyznění prvního dema, suše pojmenovaného „Demo ´94“, je jako z nějaké tancovačky, ale zainteresovaní to brali tak, že si ho nahráli pro sebe. Sikki se již tehdy u mikrofonu objevil s baskytarou v ruce a tak tomu zůstalo po celou éru. I když mu nedělaly problémy přechody mezi hlubokým a čistým zpěvem, přičemž častěji používal ten druhý, nikdy se necítil jako sólový vokalista a zastával názor, že umí-li zpěvák hrát na nějaký nástroj, měl by toho využít.
Píseň „Peklo na zemi“ z prvního dema se stala prvním výrazným hitem EUTHANASIE, dá-li se to tak nazvat. Na druhém demu „V chrámu bezbolestných“ je poprvé ke slyšení hra Honzy Jaglarze, který už na bubenickou stoličku nikoho jiného nepustil a společně se Sikkim se stal takovým skoro dvacetiletým poznávacím znamením kapely. Ta se již v roce 1996 posunula k melancholičtějšímu a depresivnějšímu vyznění skladeb nadále s českými texty. Tím, že začala používat více náladových a rytmických změn, se songy posouvaly ke „klasickému“ doomu. Zatím nic výrazného, ale důležitější bylo učinění prvního kroku k reprezentativní nahrávce, jíž už se dalo pochlubit na veřejnosti. Tou dobou to znamenalo hodně, ale vlastně i málo, protože kapela byla „v ráži“ a cítila, že „V chrámu bezbolestných“ byl mezistupeň před něčím větším a v koutku duše bylo pomýšleno i na velkou desku.
Hned v prvních týdnech roku 1997 nahrála EUTHANASIA třetí demo „Nazí a mrtví“ a vnímala ho tak, že může otevřít dveře k nějaké vydavatelské firmě, což se nakonec i stalo. Kvalita třetího dema, na němž se EUTHANASIA nejvíc přiblížila k pravověrnému doomu (čtyři dlouhé songy), je ve všech směrech opět o krok výš a poprvé na něm jako doprovodný prvek funguje i ženský zpěv Markéty Hájkové. Sice jen ve dvou písních, ale devítiminutový epos „Shořel jsi v jejím těle“ se stal nejspíš nejznámější skladbou EUTHANASIE vůbec.
Po čtyřech albech a desítkách koncertů v Česku i v zahraničí v roce 2012 kroky EUTHANASIE pomalu utichaly. Rozlučkový koncert se uskutečnil v únoru 2015 a v březnu 2018 došlo též k „reinkarnaci“, když se sestava z posledního alba „IV“ vrátila do studia, aby písní „Rozmluva s větrem“ vzdala poctu zemřelému kamarádovi Fusatemu na tributním albu pro DISSOLVING OF PRODIGY.
„Vzpomínka“ je ohlédnutím za devadesátými roky; všechna tři dema EUTHANASIE nyní Pařát poprvé vydává na CD, konkrétně na digipaku s 8stránkovým bookletem. Objednávat lze na paratshop.cz.
Komentáře