Recenze: THE TROOPS OF DOOM – A Mass To The Grotesque /2024/ Alma Mater Records

Kořeny, ze kterých vyrostl fenomén Jménem SEPULTURA, vypustily další životaschopný výhon. Jairo skvělým způsobem navázal na období, kdy pomáhal Sepultuře v první fázi růst a vydal se vlastní cestou na základě „Bestial Devastation“ a „Morbid Visions“. Že se nejedná o letmou raritku a jednorázový štěk do prostoru, dalo rázně na srozuměnou debutové album „Antichrist Reborn“, které smysluplně navázalo na EP „The Rise Of Heresy“, které ještě mohlo být považováno za takovou vzpomínkovou záležitost bez větších ambic do budoucna. Dál už to je o naprosto regulérní kapele, která se za Sepulturu neschovává a neveze se na její vlně, tedy alespoň ne v zásadní míře.

„A Mass To The Grotesque“ představuje prozatím nejzásadnější progres THE TROOPS OF DOOM a odpoutání se od kultovní minulosti kořenů kapely. Svůj nezanedbatelný podíl na tom má pestřejší struktura skladeb a především produkce – zvukové ošetření alba je mnohem čistší, přitom si zachovává dost a dost typické syrovosti, známé z předchozích nahrávek. Sympaticky působí pohled na info, kde probíhal mix a mastering. Zde stojí magické slovo – MORISSOUND. Příslušníkům své generace asi nemusím vysvětlovat, jaký zvuk tohle studio mělo v první půli devadesátek a jaký význam mělo pro nejzásadnější death metalová alba především americké produkce. Pokud mluvím o pestrosti, myslím tím především výraznější melodiku přesně v takovém objemu, aby skladby nadměrně neoslazovala. Melodické pasáže jsou stoprocentně funkční a poskytují skladbám další rozměr navíc, nic ve smyslu „melodie pro melodie, aby tam byly“. Z toho plyne jedna podstatná věc a silné lákadlo pro posluchače – THE TROOPS OF DOOM rozhodně nevyměkli, jsou suroví, neurvalí a pekelně nasraní i přes vyčištěnou produkci.

THE TROOPS OF DOOM se jednoznačně předvedli jako po všech stránkách vyzrálejší kapela, o progresu o rozměrech skoku v sedmimílových botách ale nemůžeme ani uvažovat. „A Mass To The Grotesque“ je v zásadě těžké retro vyšperkované současnými zvukovými možnostmi, cílené především na ty, kteří vyrostli na rané tvorbě brazilské ikony a pozdější tvorba Sepultury jim říká jen velmi málo. Jairo má navíc nepochybný mandát pokračovat v tom, na čem se osobně podílel a lze mu věřit každou notu. „A Mass To The Grotesque“ potvrzuje tvůrčí potenciál THE TROOPS OF DOOM, kdy od samého začátku nejde tvrdit, že bychom měli co dělat s finančně motivovaným revivalem a parazitování na zavedené instituci. Nejde jenom o produkční skok, to by samo o sobě těžko mohlo stačit. „A Mass To The Grotesque“ představuje po kompoziční stránce výrazný krok kupředu a pevné postavení se na vlastní nohy.

thetroopsofdoom.com/

facebook.com/thetroopsofdoom/

instagram.com/thetroopsofdoom/