Recenze: SURGERY – Descent / Pulled By The Rope /2020/ Support Underground
Mám rád, když od určité každé kapely mám v parádě více alb, a ještě lépe je, jde-li to hezky popořádku. V případě popradských SURGERY to ovšem úplně pravda nebude. Toto album sice vyšlo letos, o tom žádná, akorát že se jedná o znovu vydané předchozí počiny „Descent“ (2012) a EP „Pulled By The Rope (2010), kteréžto jsou v původní emisi nesehnatelné. „Absorbing Roots“ jsem slupl jako malinu a zvědavost má je značná, zdali to bude minimálně stejný tradiční old school hodokvas přesně pro mě, jako byla prozatím poslední regulérní studiovka.
Hrůzné výkřiky za tónů Straussova valčíku uvozují první song zvaný „Reality“. SURGERY se drží tradiční death metalové linie z přelomu osmé a deváté dekády, nic technicky složitého, s důrazem na odpovídající atmosféru a přiměřenou porci melodiky. Jednoduchost neznamená v tomto případě primitivnost, „Reality“, stejně tak i další skladby mají razantní tah na bránu přímým směrem a nic tomu nevadí převaha středních valivých temp, ba naopak – ten těžký spodek SURGERY skvěle padne. „Little Toy“ se přece jen utrhne s kopce a nasype na nás něco zběsilejších temp, pravdou je, že těch těžkých a výživných převalování ve skladbě najdeme také dost a dost. „Descent“ se zcela slyšitelně a s nenucenou elegancí inspiruje zlatým fondem tradičního death metalu, kam jsme došli, kdo to ví, kdopak z Vás mi odpoví? Věta z textu jedné z písní Petra Spáleného má jednoznačnou odpověď – na Floridu, která se jen tak mimochodem objevila v Popradu. „Descent“ je prvotřídní ukázka floridské tradice, jak ji vidí po třiceti letech SURGERY. „Alone In The Regress“ se pyšní povedeným pomalým úvodem, kytary jsou navzdory poměrně nekomplikované výstavbě skladeb velmi nápadité. O to více vyniká nápaditost riffů, které se drží klasických prvků jako klíště houbaře, poctivé střídání valivých a středních temp už jen dotahuje velmi příjemný výsledek. „Knot In The Head“ se nadechuje s propracovanější struktuře, kdy dojde k několika přepnutím nálad během tří minut, aniž by ze skladby vznikl nesourodý mišmaš. Ze zatěžkaného úvodu „Knot In The Head“ zrychlí, vrací se k pomalému plazení se, aby opět zrychlila, načež přechází do závěrečné náladové části vyšperkované povedeným sólem. „True Eden“, svižná a úderná klasika, která si neodpustí skluz do pomalého tempa, než znovu zrychlí. „True Eden“ má místy téměř groove atmosféru, k death metalovému řemeslu ji stahují rychlé pasáže. „High Time“ poskakuje ve střední rychlosti a snad nejvíce přiznává heavy a rockový základ. „Absurd Existence“ – sekaný riff, opětovné střídání pomalých a rychlejších temp vytváří svěží závěr „Descent“, na němž progresivisté nenajdou zhola nic, na čem by mohli uletět, ovšem my staromilci budeme vrnět blahem.
Další čtyři dostaveníčka na patologii patří prvotině SURGERY – EP „Pulled By The Rope“. Snad nejslyšitelnějším rozdílem je syrovější zvuk, v jiném ohledu není deset let od vydání na EP příliš znát, resp. nevědět tento fakt předem, horko těžko bych si všiml, že od deváté skladby poslouchám o dva roky starší matroš. Valivý Old School se vším, co potřebuje bez náznaku vyčerpanosti a sešlosti věkem. Jeden rozdíl jsem přece jen objevil – čtveřice skladeb je jednak syrovější, a taktéž rychlejší tempa se objevují častěji, což je rozdíl vpravdě kosmetické povahy. Dvojice „Brutality“ a „Especially“ si to slušně sviští v klasickém rychlostním stupni, titulní „Pulled by The Rope“ je členitější a pestřejší, využívající o řád více odlišných výrazových prvků. „Useless“ jako správná tečka za EP se vytasí se zajímavou kytarou, mající záběr od thrashe po death s melodickými choutkami. Závěr obou znovu vydaných počinů SURGERY je velmi slušný a nic co by mělo zapadnout prachem.
A ještě není rozhodně konec. Aktuální sestava (dlouholetého growlera Rasťa Sellenga nahradil Tomáš Hudáč) s úctou a respektem k originálu natočila megapecku nesmrtelných DEATH „Pull The Plug“. Cover podtrhuje sílu původní skladby, sice ji nijak výrazně ničím novým neobohacuje, ale vidím jako mnohem lepší přístup citlivost a respekt, než aby vznikla jakási šílenost popírající předělávanou skladbu. Takto jsem v plné míře spokojen. A spokojen jsem velmi i s kompletní reedicí.
Medyed
Komentáře