Recenze: MACHOCHA – Macocha /2024/ vlastní vydání

Debut jako sviňa! Tak jsme si všechno podstatné řekli a jdeme domů…samozřejmě si dělám srandu.

MACOCHA se mohou hravě zařadit mezi světové kapely, mají k tomu všechny předpoklady. Parádní zvuk, strhující energii, a především svébytný styl, kombinující sludge, post-metal a zlý ksicht black metalu. Jak ty žánrové škatule nesnáším a používám je pouze jako orientační pomůcku, v případě Macochy se jedná o shrnutí všech silných stránek všech stylových vlivů do strhujícího celku, jaký dost možná (abych si alibisticky nechal otevřená vrátka) nemá v našich končinách obdoby.

Připadám si jako zbloudilý turista na dně Macochy (propasti), který se dlouze zamyslel a zbytek výpravy už je dávno někde jinde. Volání o pomoc nachází odpověď pouze v ozvěně, která se obráží ode stěn, jinak všude ticho a pusto, ze vzdáleného povrchu je slyšet pouze šumění větru a šveholení ptactva. Klid okolí je v příkrém kontrastu s peklem, který se odehrává v mém nitru. Představy, že o samotě bez pomoci bídně zajdu a pokusy o vymotání se z jeskynního labyrintu tak jako tak selžou, dostávají reálnou podobu. Že za chvíli dorazí další skupinka jeskynních zvědavců prohlédnout si Macochu zespod, je statistická jistota, ale nápor děsu v představě možných fatálních událostí v hlavě čaruje mrazivé obrazy hrůzy z konce.

„Macocha“, ať jej považujeme za plnohodnotné album nebo za „pouhé“ EP, je maximálně koncentrovaná nálož natlakované hrubé síly a podmanivé atmosféry. Masivní zvuk, hrubá kompozice skladeb a neutuchající tlak, ať jde o pomalé valivé pasáže nebo o drtivé výpady, vytváří neustálý tlak a napětí. Žánrový mix drží pevně pohromadě a ani na okamžik nepůsobí jako nesourodý slepenec ve snaze znít aktuálně „in“ v souladu s nastolenými trendy. Děje se „pouze“ to, že MACOCHA mistrně kouzlí s emocemi a atmosférou a nedovolí, byť na pikosekundu odpoutat pozornost. Že je 27 minut málo? Ale kdeže, ve slabé půlhodině je vyjádřeno naprosto vše – tíseň, zuřivost, temnota, beznaděj a zmar. Temné emoce v luxusní kvalitě – to je MACOCHA!

facebook.com/macochametal

instagram.com/macochametal/

Macocha - YouTube kanál