Recenze: LAID TO WASTE – Trauma /2024/ Coffeegrinder

Od předchozího alba uplynulo poměrně dlouhých sedm let, ovšem pauza mezi nahrávkami nemusí nutně znamenat kopýtka na stole a žádná křeč, ono to nějak dopadne. Řízný thrashing podle LAID TO WASTE v žádném ohledu neutrpěl. „Mental Decay“ nebylo vůbec marné album, kapelu jasně ukotvilo v sice možná staromilském pojetí metalu, ovšem obsahovalo dost osobitých momentů na to, aby se za ním nezavřela voda a pes se zdráhal štěknout. Když už, tak z gruntu – „Trauma“ jsem si dal společně se starším bráškou a je to jízda – možná větší, než byla před sedmi lety.

O to více pak ční „Trauma“ nad předchozími dvěma alby, LAID TO WASTE vyzráli ve všech ohledech. Do skladeb se dostalo více melodií a skladby působí daleko dospělejším dojmem. Tím nemyslím, že se z LAID TO WASTE stali nudní týpci, rozvalení na gauči u telky s lahváčem v ruce. „Trauma“ velice šikovně spojuje tradiční dravost, přirozenou a lehkou melodiku se „skejťáckým“ stylem. Technická stránka skladeb pokročila o řádný skok kupředu, aniž by se utrhla ze řetězu a zadupala primární energii. To samé lze říci o kvalitě produkce – zvuk „Trauma“ je přirozeně živý a ostrý jak břitva.

Ve výsledku pak album působí jako když vlastní nešikovností včas nevytáhnete lopatu z míchačky – násada vám potom propleskne úsměv s takovou razancí, že na tenhle zážitek už nezapomenete. Jinými slovy řečeno – „Trauma“ je album na jeden zátah. První skladba vtáhne posluchače doprostřed děje a předává si ho jak štafetový kolík s následujícími záseky, aby skončilo po pětatřiceti minutách s ambicí si tu jízdu bez pauzy zopakovat. Nálož energie, obsažená ve všech sedmi kouscích, je v pravém slova smyslu strhující a nejrůznější technické fígle a zajímavé drobnosti dokáží vymačkat ze skladeb naprosté maximum. Moment překvapení, ač funguje od prvního poslechu, nemá tendenci slábnout ani po větším objemu rotací alba za sebou – jakmile si „Trauma“ náležitě sedne, teprve potom má tu správnou sílu a osobitou atmosféru.

Na nepřipraveného posluchače může album působit poněkud jednotvárně a že se na něm zas tolik neděje. To ovšem není případ thrash metalem zocelených uší, tam tato možnost nepřipadá v úvahu. I tak, ač nemám ve zvyku někomu radit, co a jak má kdo poslouchat, si neodpustím doporučit nestylovým posluchačům dát LAID TO WASTE šanci už jen proto, že není tak stylově urputné a šikovně si hraje s vlivy mimo thrash metalové mantinely. LAID TO WASTE svůj styl pilují k dokonalosti a rozhodně to není nuda.

laidtowaste.cz/

facebook.com/laidtowastethrash

instagram.com/laidtowastethrash/