Recenze: KRABAT 1984

Recenze: KRABAT 1984

Krabat 1984

Tak nejdříve pro mladší na vysvětlenou proč název alba 1984. Má to své hluboké opodstatnění. 28. 4. 1984 se odehrála poslední rocková noc v podání dvouletého čarodějova učně. Krabatu bylo odejmuto povolení. Tak skončil čarodějův učeň. Poté Krabat existoval jen na magnetofonových kazetách a 35 let se nedělo v podstatě nic. Není to ale pravda, hlavní protagonisté Krabatu hráli v jiných kapelách, ale to až někdy jindy v jiném článku.

Takže pojďme na album 1984.

Co říct na zahajovací song Co bude dál? Snad jen nejznámější a asi nejvíce profláknutý song, který zahajuje jak nové CD, tak zahajoval i poslední vystoupení Krabatu v roce 1984. V písni je velmi zajímavě použit megafon, který je použit na CD víckrát. Všimli jste si malé změny textu oproti původnímu? Kolik vlastně textů k písni Co bude dál Pavel Řehoř má?:) Já znám původní (Krabat, Maxon) poté změna textu úvodní části v roce 1987 (DETTO) poté verze 1990 (DETTO s bratry Dadákovými) a nyní verze Krabat 2019.

Co se týká textů, tak tam je obrovská síla Krabatu, je až neuvěřitelné, jak texty od 18-ti letých mladíků z 80-tých let jsou nadčasové a neuvěřitelně pravdivé pro nynější dobu. Textařský tandem Řehoř/Jegr se postaral o všechny texty krom Naděje. Když už jsme u Naděje, je až dech beroucí jaký má tento song náboj a tento náboj se povedlo dostat i na CD. U závěrečného dvojsóla úplně mrazí v zádech. S těmi texty nemám úplnou pravdu, protože na Fialkách (zlidovělý název pro Fialové gatě) se určitě nemalou měrou podílel Slávek Fric, a to nejen textem, tak i zpěvem. Co se týká zpěvu, na albu se až na zmíněné Fialky, podíleli dá se říct rovnoměrně Pavel Řehoř a Tomáš Jégr.

Krabat je hard-rock, a to ten nejsyrovější, jaký snad může být. Toto se měrou vysokou ukazuje na celém albu. Rytmika Fric - Navrátil funguje až se strojovou přesností. Slávek je mistr v citu pro rytmus a technik, nakterého v našich vodách hned tak nenarazíte. Jirka a jeho basa je plna nápadů a třeba v Už nejsou je naprosto famózní. Pavel Řehoř jako back kytara je bezchybná, přesná a ve spolupráci s jedním z nejlepších rock bluesových kytaristů na Zemi (nyní tak těžce zkoušené) Tomem Jegrem tvoří celek, na kterém hledat chybu ani snad nejde. Všimli jste si naprosto fantastického zvuku ala Soundgarden v závěrečné Vrať se? Tak si pusťte Black Hole Sun a poté Krabat Vrať se. Kdyby Krabat mohl nahrát LP v roce 1984 a měl sebou již tehdá mistra zvuku Petra Slezáka tak předstihl Soundgarden o podstatnou dobu, protože ti teprve v roce 1984 vznikli. Krabat je symbióza hard-rocku, blues, panku, metalu a nové vlny. Tak jen tak ze zajímavosti si zaškatulkujeme, nemám to škatulkování rád , ale jen tak z dlouhé chvíle.

Hard rock – Tak pojď a neváhej, No tak si běž

Blues – Už nejsou, Vrať se

Punk – Páteční noc, Strýček Véna Peprný