Recenze: KATAPULT – Nostalgia /2023/ Katapult
Na Oldu a KATAPULT mi už dávno žádné tabulky a měřítka nestačí. KATAPULT existuje jako nezávislá entita mimo platný čas a prostor, protože má vlastní. Proto ode mě proboha nikdo nečekejte, že budu suše objektivní. Nejde to…nemůžu a hlavně nechci. KATAPULT má lví podíl na tom, že jsem jako odrostlé dítě odmítl normalizačně přestavbový pop a vrhl se po hlavě do rockové muziky, kterážto vášeň nedlouho potom explodovala v metalové formě. To je důvod, proč nebudu mrcha kritická až na půdu, ač bych jinak nepochybně byl. Karty jsou rozdány už spoustu let stejně a můj postoj smrdí alibismem na sto honů, ale mě to absolutně netrápí.
Se mnou a touhle deskou se to má přesně v duchu jejího názvu, jedu na vlně nostalgie. „Nostalgia“ zní sedmdesátkově a autenticky. A já mám radost, radost z toho, s jakým zápalem a zarputilostí vede Olda boj s neprosným během času. Všichni víme, že ho nejde vyhrát, ale můžeme se mu postavit čelem a šklebit se mu do ksichtu, teda kdyby nějaký měl. Nechtějte po mě, abych dělal kvalitativní rozbor, o to v mém případě nepůjde. Snad se dovolím pouze poznámku, že u KATAPULTU čtvrtstoletí vládne setrvalý stav a jinak to nebude. Pokud vás to irituje a přijde vám to zbytečné poslouchat, dokonce vám rozumím. KATAPULT si svoje řekl dávno pradávno a jak vás to dneska oslovuje nebo naopak neoslovuje, je věcí čistě každého z nás. „Nostalgia“ je se svými ctnostmi a nectnostmi (berte nebo nechte být) mezi novodobými alby KATAPULTu jasně na špici. Držel jsem se hodně u země a nečekal zázrak, ale ono to docela jede, ono to docela funguje. První půle desky, pokud máte k syrovému rocku jakž takž srdeční vztah, není v kontextu jasných mantinelů vůbec marná. Písničky mají švih a jsou o poznání živější, než tomu bylo v nedávné minulosti. „Rock & Boogie Man“ následovaný „Vizour Jack“ jsou přesně tou dvojicí, kterou byste od KATAPULTu chtěli slyšet – syrový rock řízlý blues, ve druhém případě načichlý AC/DC. Atmosféru starých hitů úspěšně křísí titulní „Nostalgia“, lehčí forma písničce krásně sedne stejně jako povedený text. O textech by to vydalo na samostatný odstavec, tak se tomu preventivně vyhnu, nikdy jsem žádný smysluplný nenapsal, páč jsem chud talentem a s dalšími věcmi to taky není žádná sláva. „Long Live Rock!“ tahá za starý dobrý klasický konec, zatím to jede slušně a jsem zvědav, co bude dál. „Všechno, co chceš dostaneš“ bych pasoval vedle „Vizoura“ na aktuální hitovku, milé saxofofonní sólo beru jako vítaný bonus. „Třistapětašedesátkrát“ tvoří s předchozími dvěma takovou příbuzenskou trojici, tahle část desky asi nejvíc rezonuje klasickým obdobím KATAPULTu – jasně, doba je někde jinde a je to tak trochu pravěk v době objevu rozdělávání ohně. Ale všechno nové taky zestárne a nabízí se otázka, zda si na to aktuálně nové někdo po letech kdy vzpomene. Do třetice hitovek zde máme „Sbohem a šáteček“, Oldova kytara je zde sympaticky hravá a do houpavého rytmu vnáší zajímavou náladu.
Zaznamenal jsem už pár tristních reakcí, já ale takový radikál nebudu. Jasně, tahle deska má svoje mouchy, občas i velikosti přežrané masařky. Vím o nich a beru je na vědomí, s vědomím nedokonalosti umím vcelku v pohodě existovat. Radost mi totiž dělají i desky méně dokonalé než jiné. Naopak ty superdokonalé mě kolikrát dokáží vyprudit až hrůza.
Medyed
Re-akce Dědek (17. 5. 2023 23:47)
Aneb jak praví klasik, dokonalost je největší nuda na světě. - Dneska jsem viděl na přechodu holku, která měla daleko k tzv. dokonalé MISSí kráse, ale na rozdíl od ní to byla jasná hotová modelka se zvláštním výrazem. Neměla dokonale symetrický obličej, ale měla výraz. Viděl jsem ji jen pár vteřin, ale ten pohled nezapomenu. - No a Katapult už vidíme za život víc než jen pár vteřin, a Olda Říha - taky hotová modelka!!! Proč? Protože má (jeho hudba) výraz! :-)