Recenze: HŘBITOV / ZMARCHROB – Necrologium /2023/ Cornhouse Records
„MC split plný smrti, zmaru a hniloby“, tak praví promo materiál k tomuto splitku. Vždy, když se mi do rukou dostane nahrávka tohoto druhu, okamžitě ožijí vzpomínky na mé šestnáctileté období a okamžitě se obnoví paměťové stopy na pocity, které mi navozovala alba staré školy black, thrash i death metalu. S!!!yrová hudba, produkce jakbysmet, o nějaké dokonalosti se nedalo mluvit, zato se dalo mluvit celé hodiny o atmosféře a uvěřitelnosti muziky jednotlivých kapel. Pokud toto moje rozpoložení naskočí, znamená to zcela jistě fakt, že si mě ta konkrétní nahrávka hravě ochočí.
Ze splitka silně dýchá duch starých časů, ta základní chorobnost a smrtelný odér, který lze nalézt kupříkladu na debutovém kultu „In The Sign Of Evil“ od SODOM a nesmím opomenout bathoryovský „The Return…“. Prvotní dojem výrazně posiluje krásně stylový obal, skvěle plnící roli poutače pozornosti, grafika se nadmíru povedla, i když na malé ploše krabičky kazety tolik nevyniká, na CD nebo vinylu by vynikla v plné morbidní kráse, ale to už si opravdu hodně vymýšlím. Co strana, to krapet odlišný pohled na tóny z podsvětí. HŘBITOV, toť projekt stvořený EXHUMATORem, jehož jsme měli v parádě loni. Zatuchlý thrash / black metal v duchu prvotní formy zhudebnělého zla, kdy v Norsku ještě scéna nezačala ani klíčit, mi kápl do noty překvapivě rychle, jedná se přesně o podobu metalového extrému, ke kterému jsem přičichl, když jsem měl ještě poměrně čerstvou občanku, tehdy ještě v podobě knížky červené barvy. I když dochází i na rychlostní sprinty, HŘBITOV zcela odlišnou výstavbu syrových songů na rozdíl od severského black metalu, vlastně od čehokoliv poznamenáno postupy té které regionální scény. HŘBITOV spíše odkazuje na CELTIC FROST, případně BULLDOZER, a i tak mi přijde, že to je přirovnání se značnou rezervou. Navíc je to místy slušná bžunda, především „Krakonoš a rum“ ukazuje nemalou úroveň nadhledu a originální smysl pro humor. Poslední z pěti skladeb ožila po třech dekádách – obal uvádí rok vzniku 1992, ovšem i po těch letech má „Tajemství hřbitova“ osobité kouzlo a pořádný tah na bránu.
ZMARCHROB přispěl k dílu svým snad dosud nejchorobnějším matrošem, který jsem od něj zatím slyšel, zvukově se jedná o řádný mazec (mimochodem čím dál účinnější), syrový zvuk se zařezává až ke kosti, o atmosféře, husté jak toxická mlha, ani nemluvě, páč jsem na toto téma ztratil záplavu slov již několikrát v minulosti. Úvodní „Jsem bezbožný pes“ mi jen potvrzuje mé tušení, navozené pocity ze „Setkání okultního“, který ZMARCHROB spáchal rovněž v kooperaci s EXHUMATORem, zde ovšem pod eponymním názvem pachatele. ZMARCHROB se velmi rychle (počítám, že mu k tomu stačily pouhé tři roky) vypracovává v undergroundový kult se vším všudy s jasným a svébytným autorským rukopisem. Oba pánové navzájem zpracovali cover toho druhého, HŘBITOV si vzal do parády „Lenost“ z posledního alba ZMARCHROB „Sedmero hříchů“, ZMARCHROB zase zpracoval způsobem sobě vlastním „Klekánici“ z repertoiru HŘBITOVa toliko pro úplnost informací.
Splitka chápu především jako příležitost zúčastněných se urvat více ze řetězu více, než jindy a dejme tomu zkusit něco předtím neuskutečněného, co běžnou produkci osvěží zajímavým vydáním. „Necrologium“ tento můj náhled jednoznačně potvrzuje a navíc opět vzkřísilo a oprášilo dobové démony zpřed třiceti let a dodalo jim opět další vyjádření. Sice to není pro nepřipravené jedince, ale to asi nebude zrovna můj případ.
Medyed
Komentáře