Recenze: Garant - Dobyvatelé part II (2017)

GARANT nejsou zas tolik neznámým pojmem, pro ty, co s nimi dosud neměli co dočinění, je mou skoro povinností konstatovat, že přišli docela o dost – tato poměrně mladá kapela ze Soběslavi s dívčinou za mikrofonem totiž, nerozpakuji se ani na okamžik tvrdit, mezi úzkou tuzemskou speed (chcete-li i power) metalovou špičku, v našich končinách kapel tohoto ražení je nemnoho a pomezi RIMORTIS, EAGLEHEART, SALAMANDRu, SEBASTIEN, případně KRLEŠ se už toho dál moc nevejde, můžeme tedy do této sympatické party směle započíst i GARANT. Druhé pokračování koncepce zvoucí se „Dobyvatelé“, logicky čerpající inspiraci ze světových dějin a z nich vzešlých výrazných osobností, by svou tematikou album asi nespasilo, byť látka je to silná jak slepičí polévka po prohýřené noci. Finální zpracování však z GARANT dělá všechno ostatní, jen ne neumětele provinční úrovně. Jsou kapelou, která rozhodně nehraje roli Hujera, který se nabízí, nesnaží se upoutat za každou cenu. Použiji zde obrat, který jsem před pár lety již použil – obyčejná elegance – obyčejnost jako antonymum k nevtíravosti a prvoplánovosti, je to vše o přirozenosti, která nepotřebuje velká gesta ani patos, jakoby sama od sebe elegance bez příkras vykreslila deset kousků, které slupnete jak malinu z keře na škarpě, když si za nedělního odpoledne vyjdete na procházku, navzdory ne vždy radostným obdobím historie, která tenhle stříbrný kotouček obsahuje a které skladbu od skladby některým připomíná, některým z Vás osvětluje, a těm zbývajícím představuje (na každý dával v dějepise pozor a některým ujel autobus, některým prozměnu onemocněla zrovna babička, nebo se na Spořilově přemnožili vlci, tudíž cesta do školy byla životu nebezpečná :D) . Nebudu se zde do těchto historických zastávek do podrobna pouštět, soustřeďme se pouze a jen na album jako celek, a že celek tento budiž celkem převelice příjemným. Nepřepálený zvuk, který spíše příjemně šimrá, dochucen decentně zaaranžovanými synťáky, které se neztrácejí a ani nejsou nevhodně vytažené do popředí, solidní rytmika jako vyvážené koření, přirozeně a s již zmíněnou elegancí volené rytmické zvraty a nakonec příjemný dívčí vokál – výsledný dojem na mě, zrovna rochnícím si ve svém zrovna probíhajícím brutálním období ve vrcholné fázi, čekajíce na to melodické. V tento moment se GARANT povedlo toto období rázně utnout a přeštelovat se opět na libozvučnější rejstříky, čehož rozhodně nelituji. Druhý díl „Dobyvatelů“ za tenhle přeskok rozhodně stojí. Disponují, jako i první kousek, nesoucí stejný název, nespornou devizou, a tou je ona spontánní přirozenost. Pokud nemáte slechy zdegenerované drahými, ovšem někdy sterilními produkcemi drahých studií, které mnohdy chrlí sic zvukově top nahrávky, ale … ale, které jsou mnohokrát bohužel co do pocitů plastově sterilní, tady se budete cítit jako u strejdy na pikniku, kdy je sobota odpoledne a do nástupu do rachoty je ještě docela daleko a Vy si můžete bez výčitek svědomí vylít mozkovnu, žádné hogo fogo, ale zato vřelá atmosféra bez zdvořilostních kokotin, ode kterých si v domácím prostředí každý rád odpočine, Vám spolehlivě dobije baterky. I ty krvavé etapy světové historie se vstřebávají naprosto jinak, než metodikami sešněrované školní učivo, dotažené k suchopárnosti dat a faktů memorovaných soudružkou v kostýmku pamatujícím Tondu Novotného. GARANT mají daleko k prkenné svázanosti, jsou uvolnění, sympaticky obyčejní a příjemně elegantní, jejich metal šumí jak kvalitní šampus. „Dobyvatelé part II“ je kousek sympatického příběhu, který se mi dlouho nepřekouká, a hlavně...nepřeposluchá.

bandzone.cz/garant
garantmetal.cz
facebook.com/groups/mujgarant/