Recenze: FACTORY OF ART – Back To Life /2024/ vlastní vydání

Ještě nedávno to vypadalo, že FACTORY OF ART jsou definitivně věcí minulosti a kromě reedic starších nahrávek nás nic nového nečeká. Jelikož jak praví klasik, nic nelze míti za definitivní, a právě toto rčení došlo svého naplnění. Album, příznačně nazvané „Back To Life“, dává jasně najevo, že FACTORY OF ART jsou zpět v plné síle a není to v žádném případě záležitost pro nostalgiky. Po dvaceti dvou letech od poslední řadové desky se scéna zásadně proměnila, což se samozřejmě promítlo i na podobě aktuálního alba. Hudební jazyk FACTORY OF ART měl vždy silně času odolný charakter, takže současné zvukové produkční možnosti mohou kapele jen prospět.

První, co posluchače doslova praští do uší, je celková natlakovanost skladeb, jako by FACTORY OF ART uvolnili nahromaděnou energii, kterou celou tu dobu drželi na řetězu. Další, mimochodem velmi pozitivní rovinou, je vyhnutí se obloukem v zásadě všem současným power metalovým šablonám. Album má daleko blíž k progresivnímu metalu moderního střihu jen s tím rozdílem, že FACTORY OF ART se nekamarádí s technickými prostocviky čpící instrumentálním exhibicionismem a soustředí se na skladbu jako takovou. Díky tomuto přístupu je „Back To Life“ svěžím a dynamickým albem, které se nebojí vytasit drápy a cenit zuby, vše v rámci silné melodiky a konceptu hard rockového a heavy metalového (termín power metal zde používat nemíním) základu, se kterým velmi funkčně spolupracují současné vlivy včetně moderní hutné produkce. Nelze opomenout ani tak pofidérní a povrchní rovinou zavánějící parametr jako hitovost. Hitové ambice skladeb bez přehánění jedou na přirozené a nenucené vlně, celkový dojem je pak velmi přesvědčivý. Stranou potom zůstává fakt, že FACTORY OF ART jsou mimo Německo téměř neznámou kapelou. Obsah alba tomu vůbec nedopovídá, nápaditostí a produkční úrovní konče se jedná o album světové kvality.

Tak má vypadat návrat na scénu. „Back To Life“ má velice daleko k nostalgické nahrávce s cílem udělat radost starým fanouškům, i když tento cíl s přehledem plní. Špičková moderní produkce, dynamicky vystavěné skladby překypující vnitřním napětím mají značný potenciál oslovit současnou posluchačskou obec napříč žánry. Už jsem to zmínil v minulosti a v případě „Back To Life“ to platí v plné míře – FACTORY OF ART mají široký stylový záběr od stylu takových NEVERMORE po mainstreamový power metal v každé z poloh působí velice jistě a se zdravým sebevědomím. Nechtěl jsem jásat předčasně a dal jsem „Bakc To life“ trochu toho času navíc, aby ukázalo, jak rychle bude nebo naopak nebude klesat hladina adrenalinu a s ní prvotní nadšení. Stalo pouze to, že nadšení přestalo být prvotní a stalo se z něj nadšení dlouhodobé. Z toho plyne mimo jiné jedna zásadní věc – nemusíte nutně být kapela z největších, abyste točili skvělá alba. Velikost je konec konců velmi relativní pojem.

factory-of-art.band/

facebook.com/factoryofartband/

Factory of Art YouTube