Recenze: EVADNE- Dethroned Of Our Souls /2019/ Funere

Doom metal není tím metalovým subžánrem, který bychom na našich stránkách prezentovali nějak extra často. Díky arménskému labelu FUNERE, který se na tento styl vysloveně specializuje, se doom metal bude objevovat na METAL-LINE o něco více častěji. FUNERE vypustili do světa v nedávné době několik zajímavých alb, kterým rozhodně stojí za to obětovat něco času a energie. Jedním z nich je „Dethroned Of Our Souls“ španělské smečky EVADNE.

Jeden by si koledoval o lynč nebo minimálně o průplesk, v těchto dnech psát o depresivní a neveselé hudbě, která se line z reproduktorů při poslechu „Dethroned Of Our Souls“. Proto tyto řádky berte jako jakýsi reprezentativní vzorek a první ochutnávku, čím se FUNERE zabývají a v řadě neposlední jako vějičku na toto album, které se svou kvalitou směle měří s velikány žánru.

EVADNE bych já osobně spíše popsal spíše jako pomalý death metal s výrazným přesahem do doom metalu, než doom metal jako takový, ale zanechme akademické debaty na téma, kde končí jeden styl a začíná další. EVADNE zvládli pro styl, který produkují, jednu velmi podstatnou (jestli tu vůbec nejpodstatnější) věc – jejich hudba oplývá silnou atmosférou, která během celé stopáže alba neslábne – ba naopak, jakoby stále více a více zesilovala ona magie, skrytá pod pomyslným povrchem jednotlivých skladeb. Nato, že se jedná o téměř totožnou šablonu výstavby skladeb, jaká se již skoro třicet let vyskytuje s razítkem MY DYING BRIDE, PARADISE LOST a stejně tak i (prostě musím) naši skvělí DISSOLVING OF PRODIGY (ti zběhlejší doom metalisté by jistě doplnili další velká jména) , znějí EVADNE překvapivě svěže a nevykradeně. Na vině jsou silné melodie a objem emocí, které EVADNE zvládli do své hudby dostat. A nesporná skutečnost, kdy každá skladba má svou vlastní strukturu, silný příběh, melodii a emotivní obsah, hovoří jasnou řečí – „Dethroned Of Our Souls“ má té melancholické a podmaňující síly na rozdávání. Album nestojí přespříliš sil a přemáhání, aby mu posluchač přišel na chuť, přitom se ani náhodou nejedná o prvoplánovitou nahrávku s cílem upoutat za každou cenu, kdy ve finále zůstane pouze naleštěná slupka vyplněná kreativním vzduchoprázdnem. Kouzlo „Dethroned Of Our Souls“ s přehledem převálcuje veškeré obavy z rizika jednolité beztvaré koule bez záchytných bodů.

Tohle album je sice doom metal v podobě, která není nikterak objevná a avantgardní, ale co není vybojováno převratnou progresivitou a inovacemi, je v bohaté míře obsazeno a ubráněno kompoziční nápaditostí, velmi kvalitní instrumentací a již vychválenými melodiemi, které už „jen“ zesilují emotivní nálož, obsaženou v každé jediné skladbě. Pokud nejste psychicky labilní jedinci, a temně melancholická hudba by Vám mohla přivodit neveselé stavy mysli, zvláště při podmračeném a sychravém počasí, EVADNE nedá takovou práci si Vás omotat kolem prstu a posléze na vařené nudli dotáhnout tam, kde Vás chtějí mít, a Vy se na ten výlet, nevěda, kam a na co se jede, budete ještě těšit.