Recenze: DARKTHRONE – It Reckons Us All (2024) Peaceville Records

DARKTHRONE existují mimo současný čas a prostor a jedou si to svoje. Vytvořili si stylový záběr mimo jakékoliv trendy a vývoj produkce a mezi mantinely od sabbathovského feelingu po oheň a síru hrubého black metalu se pohybují velmi mrštně. Není to ovšem bez občasného zavrávorání, ale to jim milerád odpouštím. Vždy se totiž dokázali velmi rychle oklepat a přijít s materiálem, který si je jistý v kramflecích. Mám na mysli pro mě docela nešťastnou desku „Eternal Hails“ (kterou jsem nakonec pobral, ovšem byla to dřina), následovanou velmi solidním albem „Astral Fortress“.  Sám jsem byl velice zvědav, z jakých ingrediencí bude namíchán další lektvar, zdali bude obsahovat více jedu, případně zdali budou převažovat veselé látky ze zlatých sedmdesátých, rozpuštěné v temném roztoku.

Za sebe mohu konstatovat, že minimálně zčásti došlo na druhou variantu. Dřevní metalové časy s typickou temnou aurou dostávají na „It Reckons Us All“ další pohled na věc. Syrová, přesto ale vyvážená a perfektně čitelná produkce zní velmi výživně s nádechem stoner metalu a skvěle sedí s náladou skladeb. Skladby samotné jsou o velmi silné autenticitě a atmosféře počátku osmdesátých let, kdy konec sedmé dekády měl velmi výrazný doběh. Těkání mezi syrovým, zatěžkaným hard rockovým výrazem a dřevním heavy metalem s temným odstínem vytváří velmi zajímavé vibrace, které tu nebyly docela dlouho, možná se to DARKTHRONE v takto koncentrované podobě ještě nepovedlo. Řečeno z úplně jiné strany, „It Reckons Us All“ neobsahuje slabé momenty, natož vyloženě slabou skladbu. Album leze do uší jaksi samo od sebe, nemám pražádnou potřebu přeskakovat některou ze skladeb v naději, že bude následovat výživnější kus. Každá ze skladeb je postavena na pevném základě a vždy obsahuje nějaký ten výrazný moment, díky kterému s přehledem funguje sama o sobě, o funkčnosti v rámci celku nemluvě. „It Reckons Us All“ jako celek funguje znamenitě a svěže bez ohledu na poměrně monotónní formu, díky které může vzbuzovat dojem, že se opět plácáme v bažině jménem „Eternal Hails“, ale náladou jsou obě alba od sebe poměrně dost vzdálená.

V zásadě se DARKTHRONE točí kolem jednoho orientačního bodu, akorát ten výchozí bod a poloměr rotace je pokaždé trochu jiný. Tentokrát ubylo smrtícího chladu a lehce přibylo psychedelie a jedním dechem prvotní temně metalové esence. Lze si samozřejmě velmi snadno odvodit, kam se vícekrát chodilo pro inspiraci, ovšem typický rukopis kapely všechny inspirační zdroje naprosto přirozeně absorboval a přizpůsobil je vlastním záměrům. Výlet do dávných metalových časů je to vzrušující za asistence skvělého průvodce se zkušeností přímo v centru událostí.

linktr.ee/darkthroneofficial

facebook.com/Darkthroneofficial/