Recenze: COMBAT NOISE – To The Heart Of The Battle /2024/ Satanath Records

Zvukově, pojetím a tematikou bych COMBAT NOISE zařadit někam mezi Holandsko a Švédsko. Jenže omyl, tenhle válečný old school death metal má domovskou základnu na Kubě. Časté, ovšem stále aktuální téma druhoválečných šíleností se albem táhne jako kouř z komínů osvětimských krematorií a zcela určitě se nejedná pouze o platný pokus bez účinku a atmosféry – „To Heart Of The Battle“ obsahuje „bitevní“ atmosféry koňskou dávku, a navíc zní velmi evropsky, což vnímám jako pro posluchače jasnou výhodu.

Jak se tak koukám na názvy skladeb, mám rázem jasno o historickém pozadí. Album je víceméně zasazeno do období 1941–1945, tj. období od operace Barbarossa po pád Berlína. COMBAT NOISE mi přicházejí velice vhod, HAIL OF BULLETS to zabalili před poměrně dlouhou dobou a k MEMORIAM spolu s domácími D.M.C. to už celkem chtělo další spolek do party, který to solidně umí s válečnou tematikou. COMBAT NOISE kromě solidní instrumentace a citu pro starý dobrý death metal vytváří tísnivou a beznadějnou atmosféru, jako by se dílem šťastné náhody dostali z obklíčeného Stalingradu nebo proklouzli z dobytého Berlína ke spojencům a o vlásek unikli popravčí četě.

Můžeme se sáhodlouze bavit o míře originality, se kterou COMBAT NOISE přicházejí. Forma a výraz jsou jednou provždy dané včetně šířky hřiště. Jediné, s čím si můžete hrát, je nápaditost riffů, melodické linky (pokud o ně stojíte), rafinovanost struktury skladeb a aranží, objem energie a síla atmosféry (dokáže divy).  Z tohoto pohledu můžeme možná COMBAT NOISE vyčítat nedostatečnou originalitu a přílišné lpění na stylovém vzorci. Na druhou stranu už toho už moc k neprospěchu kapely vyšťourat nelze, „To The Heart Of The Battle“ má solidní náboj, výborný stylový zvuk, a především silnou atmosféru, věrně zachycující válečné běsnění.

COMBAT NOISE působí velmi zkušeným a jistým dojmem a já nemám pocit, že by na albu něco drhlo nebo tam nepatřilo.  „To The Heart Of The Battle“ obsahuje úplně vše, co očekávám od poctivého death metalového alba staré školy. Je sice tak trochu nenápadné a nestaví se tolik na odiv nejrůznějšími chytlavými fígly. Staví na poctivém řemesle, které se nepotřebuje nabízet jako houska na krámě a to je kolikrát víc, než se zprvu může zdát.

facebook.com/combatnoise/

satanath.bandcamp.com/album/sat376-combat-noise-to-the-heart-of-the-battle-2024