Recenze: ATARAXIA – Torments Of Reality /2024/ vlastní vydání

Potěšující jev mladých (hodně mladých) thrash metalových kapel se neomezuje pouze na naše končiny. Švédská parta ATARAXIA (na světě najdete kapel tohoto jména hned několik) zjevem působí jako kapelka ze střední školy, ale pouze vzezřením. Jejich debutové album rozhodně infantilně nepůsobí. Nevědět předem, jak mladá kapela je a že se jedná o čerstvou nahrávku, sázel bych spíše na reeedici dobové desky ze začátku devadesátek odněkud z amerického jihu. Klukům se výborně daří znít autenticky, jak je to jen možné, a právě v tomto ohledu vidím úžasnou přednost „Torments Of Reality“. Stáří stylu je sice jasná věc, ale pokud nejste vyloženě zažraný modernista a cokoliv staršího pěti let je pro vás archeologická záležitost, zápal ATARAXIA pro svou věc prostě musíte minimálně registrovat.

Úvod jako z klasických heavy alb (krásné intro) a jsme uprostřed starých dobrých thrash metalových časů. Kousavé riffy, šlapavá rytmika a nevtíravá melodika – vše, co si thrash metalový maniak může přát, mají ATARAXIA zmáknuté na potřebné úrovni s nemalými náznaky vlastního tvůrčího náhledu. Zpěv je sice trochu na hraně a občas lehce pod tónem, ovšem to není nic, nad čím by bylo třeba se pozastavovat. Jen je z mixu příliš vytažený a neškodilo by jej mírně stáhnout dozadu. Ale zpět k melodické stránce alba – kapele (a pravděpodobně spolu s producentem) se podařila skvělé věc – vybalancovat tvrdost, agresivitu a chytlavost melodií způsobem, který nemá zbytečně sladký chuťový ocásek. Produkce se nesnaží znít prudce současně a ctí spíše civilnější pojetí s odkazem na dobový zvuk. Ano, „Torments Of Reality“ zní jako těžké retro, to ale znamená přirozený a organický zvuk, jako by kapela hrála live jenom pro vás ve vašem obýváku.

ATARAXIA jsou ofiko prezentováni jako heavy / thrash. S tím lze v podstatě souhlasit, ta klasická heavy metalová linka, která byl výrazně slyšet i z ranných thrash metalových desek, na „Torments Of Reality“ nádherně jiskří. V momentě, kdy se dostane ke slovu ostřejší munice, mají ATARAXIA velmi solidní tah. Nechci příliš srovnávat, ale kdo jste kdy alespoň letmo slyšeli SACRED REICH, budete mít vcelku jasno. Tím se dostáváme kromě nesporných předností i k jistým neduhům. „Torments Of Reality“ nechci říct přímo trpí, ale lehce bojuje s originalitou. Neviděl bych to jako těžký průser, jedná se přece debut party mladých kluků, kteří jsou na počátku cesty a s jistým procentem naivity a možná až těžkopádnosti se prostě počítá a není potřeba je za to tahat za ucho. Naopak – oceňují dravost a přirozenou energii, která z „Torments Of Reality“ sálá a stejně tak jasně patrný skladatelský potenciál.