Profil skupiny Sax
DESET LET SMRTÍCÍ OCELI
Pamětníci vědí, pamětnící milují. A pamětníci truchlí. Brněnská thrash metalová skupina SAX rozvířila v desetiletce 1984 – 1994 domácí thrash metalové vody způsobem, na který se nedá zapomenout; pak se nad ní hladina uzavřela. Ještě dnes však seženete reedice jejích desek či demosnímků, zakládají se internetové profily téhle kapely a píšou se o ní nové články. Jeden z nich je tady - pojďme do toho a spolu – „death steel“ a Sax!
Dřevní doby Saxu čili od nejstarších detailů
Základy jedné z nejvýznačnějších tuzemských thrash metalových skupin všech dob, brněnského SAXU, byly položeny v roce 1984 pod názvem Detail. Za účasti tří hudebníků - kytaristy a zpěváka Pavla Medvěda Urbánka, basáka Aleše Měchury Mikuláška a posléze přibraného bubeníka Miloně Nahodila byl následně v roce 1985 pro další působení na české metalové scéně zvolen řízný a lehce zapamatovatelný název SAX (Sax znamená nikoli totalitou zcenzurovaný pojem „sex“, ale krátký meč z doby stěhování národů), pod nímž sestava také absolvovala první veřejnou produkci. (Poznámka: z toho důvodu se mohou informační zdroje ohledně vzniku Saxu lehce lišit – většina uvádí jako rok založení 1985, pakliže budeme počítat i předchozí působení pod odlišným názvem, bude se jednat o rok 1984).
Na další vývoj Saxu mají poměrně zásadní dopad dvě události, které jsou spolu vzájemně propojeny: za prvé v roce 1987 příchod z vojny se navrátivšího zpěváka a kytaristy Luďka Urbánka, Pavlova bratra (nevyužil nabídky skupiny Root), který se ujímá jakéhosi organizačního vedení a ve prospěch kapely zužitkovává nejen svoje předchozí muzikantské zkušenosti - ty mají za následek, že formace, ještě za zpěvu obou bratrů Urbánkových, rozjíždí řadu kšeftů, získává na oblibě a také se na pódiích potkává s mnoha dalšími hudebníky.
A zde se právě dostáváme k oné druhé, vpravdě osudové události, kterou způsobil sám Luděk Urbánek: když na jednom z festivalů kolem roku 1989 hrála spolu se Saxem jakási bigbítová (nemetalová) kapela, jejímž zpěvákem byl jistý, do té doby v tvrdém kovu zcela neznámý Pavel Piják, Urbánek mu nabídl spolupráci. A Piják, třebaže do té doby údajně neznal ani skupinu Slayer, toto lano přijal.
S Pijákem v čele
Velmi dobře se rozjíždějící vlak jménem Sax tím získal nepřehlédnutelného, silou i zabarvením hlasu výrazného zpěváka a zdařilého šoumena, na nějž dodnes nedá spousta fans dopustit. Bohužel, jak bude popsáno za chvíli, za tuto výhodu zaplatil soubor nakonec daň nejkrutější – zaplatil za ni totiž později „životem“.
To však tehdy zřejmě ještě nikdo netušil – naopak, kapele se nebývale daří, a tak na podzim 1989 natáčí jako pětice v brněnském studiu Medvědí bouda vynikající, 9-písňový demosnímek With Satan In The Body, navzdory svému názvu zpívaný česky, který přináší takové klenoty jako Dušená smrt s příchutí olova, Čarodějnice nebo Killer Hammer. (Jak vyplývá z níže připojené diskografie, tenhle demokult je nyní dostupný ve výborném zvukovém hávu na 2CD Sax Re_kapitulace, které v roce 2009, čili v podstatě k 20. výročí natočení, vydalo Underground Records).
Band si také v průběhu své existence vymyslel originální označení pro svou hudební produkci – „death steel“ (smrtící ocel), což ovšem některé dobové prameny mátlo ve směru tom, že styl Saxu označovaly mylně za death metal. Dalším originálním pojmenováním bylo označení fanoušků a fanynek skupiny za saxtardy a saxtardky.
Co se týče koncertní činnosti, například dne 29. 9. 1989 skupina absolvuje v kultovním sále Brno-Tuřany společně s kapelami Root, Terminator a Krabator (ten tehdy ještě bez vloženého –h-) úspěšné vystoupení, které svědčí o obrovské naději tuzemského thrash metalu; z tohoto metalového fesťáku je navíc údajně dochován unikátní videozáznam, přičemž na kanále YouTube si můžete prohlédnout vzorek v podobě skladby Dušená smrt s příchutí olova.
Prvotní rozepře
A tak zatímco kapela úspěšně vystupuje a zdařilé demo koluje na kazetách celou republikou, v Saxu nastávají první personální rozepře - situace se vyhrotí mezi dvěma výraznými osobnostmi Luďkem Urbánkem a Pavlem Pijákem. V rámci objektivity tohoto článku Vám k této kontroverzní záležitosti ocitujeme vyjádření jak Luďka Urbánka, tak ostatních členů kapely.
Urbánek: (o Pijákovi) „Jenže získal půdu pod nohama a postupně si omotával jednotlivé členy kolem prstu. No a také dva kohouti na jednom smetišti nikdy nedělají dobrotu. Jednoho dne džbán přetekl a já oznámil, že půjdu buď já nebo on, ať si vyberou. Vybrali si ho. Nechci už rozebírat to, že mne to docela zasáhlo, bylo to přece jen tak nějak moje dítě.“ (cit. z rozhovoru Luďka Urbánka pro náš web ze dne 18. 6. 2009, celý rozhovor zde).
Ostatní členové kapely: „Luděk směřoval víc do měkčí muziky a vybočoval tím pádem ze stylu nového SAXu.“ (cit. z webu skupiny).
Vzniklá kontroverzní situace byla samozřejmě onou dobou metalovou veřejností dosti sledovaná – například ve fanzinu skupiny Root Blackzine of Root Nr. 6 (1990) jsme v sekci Big Hello To nalezli poměrně ostrou reakci (konkrétní autor, zřejmě z tehdejšího F.C., neznámý) – cit.: „Big Hello To:“... „SAX, (konečně ho vykopli a už to šlape !)“... Koneckonců, trefně to v roce 2009 v našem již cit. rozhovoru okomentoval sám Luděk Urbánek slovy: „Nejhorší na tom je, že v hudební scéně jsem byl ten, co to všechno způsobil.“ Nicméně nutno podotknout, že další vývoj kapely dal za pravdu postoji Luďka Urbánka.
Sampler Detonation
Sax tedy, ač thrash metalová kapela, pokračuje nadále s jedinou kytarou. I přesto se mu daří, absolvuje další vystoupení, a již po revoluci 89, která stavidla metalové muziky výrazně uvolnila a kdy vzniká řada soukromých firem, dostává od brněnského vydavatelství Reset nabídku natočit dvě skladby na připravovaný LP sampler moravských skupin, nazvaný DETONATION.
Ten byl produkován v červenci 1990 v brněnském studiu Audio-line a Sax se na něm s písní Čarodějnice (Vzpomínáte? - „Už ji vedou nahou / vlasy spletené / řetězy jí zvoní na nohou“...) a novější Dg. 303 objevil vedle souborů Loretta, Taxi nebo Barbarella. Čtyřčlenný Sax doplnil jako host kytarista Titaniku Žoro Enčev, když na desku nahrál sóla. Obal, který vytvořil Libor Daleký - jenž se stal posléze též autorem debutového obalu Zóna strachu - nebyl na v tu dobu pro LP typickém křídovém papíře, ale byl vyhotoven z obyčejného papíru, vloženého do igelitového „futrálu“.
I přes veškeré výhrady k tomuto projektu (složení kapel, obal, zvuk, distribuce) je dnes považován za sběratelsky velmi cenný kousek – kupříkladu v jednom brněnském bazaru bylo možno tento vinyl ve velmi zachovaném stavu zakoupit za 600 Kč.
Věc nutno posuzovat prizmatem tehdejška, kdy do té doby nebylo myslitelné, aby undergroundové metalové kapely vycházely na oficiálních deskách – proto když jsem já osobně našel tenhle sampler v roce 1990 pod stromečkem, byl jsem v naprostém metalovém vytržení, a z fanouškovského pohledu nutno zpětně Resetu za dotažení projektu do konce poděkovat.
20. července roku 1990 řádí Sax úspěšně na prestižním dvoudenním metalovém festivalu v Bzenci Attack Of Fire IV. (mj. též Ferat, Gladiator, Skimmed, Terminator, Asgard) – v kultovním dobovém fanzinu Metaliště byl jejich výkon okomentován takto (cit. prostřednictvím fanzinu skupiny Mamut FCM No. 3): „V pátek excelující Sax /Brno/ - jako jediní v pátek měli dobrý zvuk + dobrý hudební i pěvecký projev = solidní atmosféra podporující výkon kapely.“
První album?
Sax ve své kariéře pokračuje samozřejmě dále. Od firmy Reset dostává i první nabídku na dlouhohrající desku, kterou se snaží realizovat na podzim roku 1990, avšak zvukové výsledky nahrávání jsou natolik neuspokojivé, že 6 natočených písní je nakonec prezentováno pouze jako druhé demo Zone Of Fear - to je rovněž obsaženo na shora uvedeném 2 CD Sax Re-kapitulace. Poznámka: v bookletu cit. 2CD je drobná chyba, když je zde jako člen sestavy uveden ještě Luděk Urbánek, který se na natáčení již nepodílel.
Místo druhého kytaristy zaujal opět hostující Žoro Enčev z kapely Titanic. První deska (nakonec druhé demo) byla natočena ve studiu Bílý medvěd (White Bear), a jak napovídají dobové prameny, původně nevypadalo natáčení nijak zle – viz citace z fanzinu Darkness Actual č. 3 (únor/březen) z roku 1991: „Ve dnech 1. – 30. října naběh SAX do studia White Bear a zplodil svoje první elpíčko. Jak to popisuje Pavel Piják (v jedné osobě zpěvák a také kapelník SAXu: „Všichni jsme se příjemně zapotili. Hlavně proto, že nikdo z nás během natáčení neholdoval alkoholu. Zkrátka profesionální přístup všech členů kapely. Posledním taktem při konečném mixu se ovšem všechno změnilo. Do vzduchu vystřelily první zátky šampusu a vypukla chlastačka.’ A SAX opět našel svoji pravou tvář...“
Následné prozření ze zvukové kvality materiálu okomentoval zpěvák Pavel Piják v rozhovoru pro časopis Rock & Pop, č. 21 z 24. 10. 1991, nazvaný Pípa vs. Piják (šlo o duální interview, obsahující totožné otázky i pro zpěváka Kryptoru Marcela Pípu Novotného) po dotazu „Deska, která vám právě vychází, je už druhá...“ (rozhovor byl uskutečněn po natočení oficiálního debutu Zóna strachu), mj. takto:
„Je to tak, ta první byla natočena na podzim minulý rok, stála hromadu peněz, ale štěstí, že ji jedna soukromá agentura nedokázala uvést na trh. Kvalita nahrávky byla příšerná. Není tajemstvím, že to byla brněnská firma Reset. Druhé natáčení už proběhlo u Monitoru.“
Plnohodnotné debutové desky se tak Sax dočkal v létě 1991. Natočena byla za poměrně krátkou dobu, ve dnech 15. – 18. května 1991, v Jandově studiu Propast a vyšla u Monitoru. Zvukově dobré LP obsahovalo vloženou přílohu se všemi texty a černobílými fotografiemi kapely. Čtveřice Piják, Mikulášek, P. Urbánek a Nahodil sklidila svými výkony v rámci 10 prezentovaných písní většinou příznivá až nadšená hodnocení (viz například Petra Korál v časopise Rock & Pop), nevyhnula se ovšem ani kritičtějším odezvám, jednou z nichž byla recenze redaktora fanzinu Metaliště Pavla Kutnara v měsíčníku Melodie č. 10/1992, který dal albu pouhých jeden a půl hvězdičky z pěti možných:
„Nutno říct, že naladěn výborným demáčem With Satan In The Body, který dala tahle brněnská banda dohromady na podzim roku 1989, jsem se debutového LP Saxu nemohl dočkat. Ovšem když se nakonec objevilo na pultech, bylo to pro mě značné zklamání.“ ... „Vadí mi, že celá tahle deska vám prosviští hlavou v jediné náladě, v jediném výrazu, rytmu. Jako byste po celých čtyřicet minut poslouchali jednu skladbu, která se neustále opakuje.“ Že ale Pavel Kutnar jenom nehaněl: „Muzika rozhodně není špatná. Je to opravdový thrashový nářez, jak se sluší a patří, a vzory v podobě Slayeru a Sepultury jsou jasně patrny, i hráčská úroveň muzikantů je víc než dobrá, což platí především o bubeníkovi Miloni Nahodilovi. Je ovšem citelně znát, že doménou Saxu jsou především živá vystoupení“...
Třebaže s mimořádně nízkým „hvězdičkovým“ hodnocením páně Kutnara nesouhlasím, dotyčnému redaktorovi se zřejmě podařilo vystihnout, co bylo jistým problémem celé desky, neboť tentýž dojem jednotvárnosti jsem měl z předložené nahrávky například i já (i přesto však album Zóna strachu patří po dvaceti letech na přední místa pomyslné čs. thrash metalové expozice).
Rozepře druhá
Jako kdyby se na natáčení desky podepsaly neshody, které vznikly mezi Pijákem a zbylými třemi členy již před vstupem do studia. V rubrice „Trestná lavice“ časopisu Rock & Pop č. 7 (duben) z roku 1992 k tomu v článku Petra Korála nazvaném „Patent na SAX“ kytarista Pavel Urbánek říká: „Začalo to asi měsíc před natáčením LP desky, kdy Piják vůbec nechodil na zkoušky. Muziku jsme mu i s linkou, kde a jak má zpívat, museli naservírovat až pod nos... Potíže č. 2 nastaly, když se ve studiu začal dělat zpěv. Všichni jsme se mu snažili pomoct, jenže on se začal rozčilovat, že jsme ... a ať si poučujeme někoho jiného, že na to není zvědavej.“
Následující historický vývoj výstižně popisuje redaktor Petr Korál v tomtéž článku: „Aniž by v podstatě kterýkoliv metalový fanoušek něco tušil, od natočení LP desky Zóna strachu loni v květnu se v brněnské skupině SAX začaly stupňovat rozpory mezi zpěvákem Pavlem Pijákem a zbytkem kapely. Dusná atmosféra v SAXu vyvrcholila před vánocemi – 14. prosince na koncertě v Častolovicích spojeném s křtem zmíněného elpíčka, po němž se obě strany ve zlém rozešly. Doprovázela to série vzájemného osočování a invektiv.“
„Přátelskou“ atmosféru na posledním společném vystoupení skupiny dne 14. 12. 1991 v Častolovicích se podařilo poměrně detailně zachytit známému tehdejšímu fanzinu Meatliště, který ve svém č. 16 z ledna 1992 přinesl z této akce obsáhlý dvoj-rozhovor jak s Pavlem Pijákem, tak ostatními členy (tento rozhovor Vám možná brzy přineseme – prozatím některé dílčí citace viz dále).
Souboj o značku Sax
Samostatnou kapitolou byl pak boj o značku Sax. Jak citoval Petr Korál ve zmiňovaném článku „Patent na SAX“: „Pochopitelně došlo i k tahanicím ohledně práva užívat nadále označení SAX a dospělo to až tak daleko, že Urbánek a spol. zajeli do Prahy na patentový úřad a nechali si název SAX právně pojistit, protože... „název Sax máme od roku 1985 a pan Piják k nám přišel až o čtyři roky později!“
Jak psal dále Petr Korál, s tím se ovšem Pavel Piják nehodlal smířit – cit.: „Já chci, aby se SAX jmenovala kapela, kde jsem já. Nemám zášť vůči bývalým muzikantům, že kdysi ten název vymysleli oni, ale kdo kapelu někam dotáhne, má z morálního hlediska nárok nechat si její název sám. Je to sprostě řečeno, dost nekompromisně, ale v obchodě to platí a v Americe a v Anglii je tohle běžný.“
Souboj o úspěšnou značku Sax, který byl tou dobou tak říkajíc „na ostří meče“, dopadl nakonec jak známo tak, že si ji ponechali Pavel Urbánek a spol., zatímco kolem frontmana Pavla Pijáka se postupně tvořila nová formace pod názvem Sax Piják.
Poznámka: Dobovou značku SAX, s podtitulem „Death Steel“, si můžete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví („patentový úřad“) prohlédnout dodnes.
Dva Saxy
Trojice P. Urbánek, Mikulášek a Nahodil nahrazují Pijáka zpěvákem a kytaristou Lubošem Šklebošem Kozderou, který přichází ze skupiny Krevel. Pavel Urbánek a Aleš Mikulášek to pro fanzin Metaliště č. 16 z roku 1992 komentovali takto (na otázku, jak dlouho už měli vyhlédnutého kytaristu): „Asi tak tři, čtyři měsíce. Hledali jsme ho dlouho. Potom jsme zjistili, že Luboš je jedinej, kterej mezi nás zapadne.“ Na doplňující otázku, zda neuvažoval o bráchovi, tj. právě dřívějším členovi Saxu Luďku Urbánkovi, odpověděl Pavel Urbánek takto: „Ne, to ne. Ten má hlas dost tenkej. Styl hry na kytaru má taky někde jinde. Mezi nás by nezapadl tak, jak bychom si představovali.“
V této sestavě natáčí Sax na jaře 1992 třískladbové demo Thrash Of Moravia - navzdory názvu jsou všechny písně stále v češtině - které je předzvěstí druhého řadového alba Saxu, jež má naopak název veskrze český, resp. moravský, neboť se jmenuje Moravské nářez (vtipný překlad anglického Thrash Of Moravia). Jeho porod se udál o rok později, L.P. 1993, a asistovala u něj firma Zeras Agency. Kuriozitou provázející vydání byla skutečnost, že desetipísňová nahrávka vyšla ve své době sice na kazetách, ale na oficiální CD nosič se dostala až po mnoha a mnoha letech v rámci reedice – 2CD projekt Sax: Re-kapitulace firmy Underground Records (UGR) v roce 2009.
V březnu roku 1993 vydává svoje album Válka nervů taktéž sestava Sax Piják, v níž nejznámější postavou – krom zpěváka – byl jistě nadějný kytarista ostravského Denetu Jarek Opiela. Vedle něj desku natočili bývalí hráči skupiny Krevel (Martin Vít – basa, Milan Horký – bicí a Ivo Kopecký – kytara). Ano, Krevel - čtete správně tuto kuriozitu, neboť jak trefně poznamenává Petr Korál ve svém sleeve-note v bookletu 2CD Sax: Re_kapitulace: „Od začátku roku 1992 se tak na scéně pohybovaly hned dva Saxy: ten původní s novým kytaristou a zpěvákem Lubošem Šklebošem Kozderou a nové těleso Sax Piják, které, jak je zřejmé z jeho názvu, kolem sebe postavil bývalý frontman Pavel Piják. Nejpikantnější na tom bylo, že jak Škleboš, tak tři Pijákovi spoluhráči předtím hráli ve stejné kapele, kterou byl Krevel...“ Poznámka: v Krevelu hrál koneckonců i kytarista Zdeněk Odehnal (ex-Root jako Mr. Zet), který byl v Sax Piják následně vystřídán právě Opielou.
Skupina Sax, sama rozseknutá na dva díly, tak paradoxně na dvě části „rozprášila“ i brněnský Krevel...
Hudebně více ceněná byla ve své době deska Saxu Moravské nářez, vyznačující se instrumentálně bravurním, velmi svižně šlapajícím thrash metalem, zatímco LP Sax Piják Válka nervů (mimochodem, jeho stopáž čítá pouhých 29 minut!) bývá i přes Opielovu přítomnost hodnoceno jako nepříliš povedené. Třebaže zřejmě nesporně je placka Moravské nářez hudebně kvalitnější, já osobně si nemyslím, že by Válka nervů byla špatným počinem. Thrash metal s prvky death metalu (Opielův vklad je zřejmý, jelikož na obdobných základech byl postaven jeho Denet) a samozřejmě charakteristickým Pijákovým hlasem si svoje příznivce našel, a že se dnes bez ohledu na hodnocení hudební stránky jedná o sběratelskou laskominu, dokazuje fakt, že v jednom z brněnských bazarů se tento vinyl nedávno prodal nejprve za 600 Kč, a následně další exemplář dokonce za 1 200 Kč! (Spravedlivě však musím podotknout, že zatímco Válka nervů se v antikvariátu několikrát objevila, tedy kdosi ji prodal, nahrávky Moravské nářez nebo Zóna strachu jsem v brněnských bazarech za celých deset let nikdy nespatřil).
Konec Saxu. Definitivní?
Jenomže albové počiny se staly jakousi labutí písní obou saxovských smeček.
Další vývoj původního Saxu vystihuje sekce History na oficiálním webu Saxu (viz odkazy níže): „Po vydání LP Moravské nářez následovala šňůra po festivalech a klubech, kapela Sax šlapala na plný výkon, ale čekaly ji další změny. Aleš Mikulášek se začal více věnovat svému podnikání v oblasti mobilní techniky, a tak koncem roku 1993 odchází, na post baskytary nastupuje Saša Nováček (Alex Krusty Nováček – pozn. aut.). V té době už probíhala příprava materiálu na další LP. Během roku 1994 začíná M. Nahodil spolupracovat s Titanikem, kam potom následně odchází, a Sax se potýká s postem bubeníka. Po několika neúspěšných pokusech (opravdu to nebylo jednoduché za Miloně sehnat náhradu) se začala vytrácet nálada něco dělat. Jako poslední zastoupil na bicí na jednom kšeftě Milan Horký (ano, ten ze Sax Piják – pozn. aut.), a to bylo poslední vystoupení kapely Sax. Po všem tom tápání v roce 1994 odchází Luboš Kozdera do kapely Ocelot a Pavel Urbánek se Sašou Nováčkem dávají dohromady Forgotten Silence“...
A co se stalo s platformou Sax Piják? Její osudy naznačuje v cit. bookletu 2CD Sax: Re_kapitulace novinář Petr Korál: „Sax Piják vydal v březnu 1993 ne moc zdařilé album Válka nervů a pak se nad ním uzavřela hladina historie. Pokud je mi známo, Pavel Piják se vrhl po hlavě na podnikání a zaznamenal nemalé úspěchy v tehdy probíhající privatizaci.“
K tomu musím přidat jednu osobní vzpomínku: někdy kolem roku 1993 jsem byl na zápase Zbrojovky Brno se Sigmou Olomouc, a vedle mne stál právě Pavel Piják, který své šoumenství nezapřel ani na fotbalovém zápase, ježto lecjaká jeho hláška (na adresu Sigmy: „Smrdí vám huba od olomouckejch tvarůžků“) sklízela úspěch i zde. Inu, šoumen každým coulem.
Pár slov k současnosti
Po značném čase nečinnosti je rok 2009 obdobím, kdy se Sax opět probouzí k životu, byť ne koncertně, ale alespoň prostřednictvím reedic a internetových profilů.
Zřejmě nejvýznačnějším počinem je vydání nahrávek skupiny Sax na 2CD Re_kapitulace; dík za něj patří Luboru Kolaříkovi a jeho Underground Records (UGR) - ugr.webnode.cz. Bližší informace o kompletu buď na citovaných stránkách, anebo níže v rámci tohoto článku.
V témže roce, tedy 2009, vzniká iniciativou Luboše Škleboše Kozdery jak oficiální web skupiny Sax, tak profil na Bandzone:.
Vztaženo k aktuálnímu roku 2011, zdá se, že historie legendy Sax nemusí být ještě zcela uzavřena. Brnem kolují zvěsti, které se zdají být velmi nadějnými. Bohužel, zatím není možno o zamýšlených aktivitách z důvodu slibu mlčenlivosti cokoli bližšího říci.
Něco o některých členech Saxu:
PAVEL PIJÁK: zřejmě bez oficiálních hudebních aktivit
PAVEL URBÁNEK: proslul zejména jako kytarista skupiny Forgotten Silence
LUDĚK URBÁNEK: zpěvák, kytarista a vedoucí skupiny Stejšn
MILOŇ NAHODIL: bubeník skupiny Stejšn
LUBOŠ KOZDERA: kytarista a zpěvák skupiny Ocelot
ALEŠ MIKULÁŠEK: déledoběji bez hudebních aktivit
Důležité odkazy:
Oficiální web SAX
Bandzone profil SAX
Underground Records (UGR)
Rozhovor s Luďkem Urbánkem
Diskografie SAX (včetně Sax Piják):
1) WITH SATAN IN THE BODY (demo 1989)
01. Death Steel
02. Dušená smrt s příchutí olova
03. Čarodějnice
04. Kleopatra
05. With Satan In The Body
06. Sodoma Gomora
07. AIDS
08. Ave Satan
09. Killer Hammer
2) Sampler DETONATION (LP Reset 1990)
01. Čarodějnice (pořadové číslo 3 – strana 1)
02. DG 303 (pořadové číslo 10 – strana 2)
3) ZONE OF FEAR (demo 1990)
01. Zóna strachu
02. Rozklad krve
03. Jsem torzo...
04. Rudý mor
05. DG 303
06. Survior
4) ZÓNA STRACHU (debutové album - LP Monitor 1991)
01. Nuclear Terror
02. Rudý mor
03. Dušená smrt s příchutí olova
04. Rozklad krve
05. DG 303
06. Zóna strachu
07. Ave Satan
08. Jsem torzo
09. Killer Hammer
10. Ten, kdo přežil
5) THRASH OF MORAVIA (demo 1992)
01. Maniak
02. Nádech smrti
03. Uhnívat zaživa
6) MORAVSKÉ NÁŘEZ (druhé album - MC Zeras 1993)
01. Uhnívat zaživa
02. Smrtící muka
03. Pochod zabijáků
04. Zbaven pout
05. Bordel v řepě
06. Maniak
07. Popravčí píseň
08. Nádech smrti
09. Den poté
10. Moravské nářez
7) SAX PIJÁK (první/“třetí“ album - Sacred Records 1993)
01. Intro
02. Anabáze prasat
03. Podobizna
04. Smetiště perverzity
05. Tyran a hlad
06. Užitečná svině
07. Damoklův meč
08. Deportace mozku
09. Hazard
10. Opilecká
11. Augiášův chlív
8) 2CD RE_KAPITULACE (kompilace Underground Records 2009)
01. Demo 1989: With Satan In The Body (viz)
02. Demo 1990: Zone Of Fear (viz)
03. Demo 1992: Thrash Of Moravia (viz)
04. MC 1993: Moravské nářez (viz)
05. Projekt CHATEAU 2003 (mimo Sax)
9) DVD DEATH STEEL LIVE 1993 (distributor: Underground Records)
Unikátní videozáznam vystoupení skupiny v průběhu turné k albu Moravské nářez (převod na DVD z tehdejšího masteru VHS).
10) Neoficální DVD: TUŘANY Live 29. 9. 1989
(vzorek: viz sekce Video)
Video Sax
TUŘANY Live 1989 - odkaz
(Dušená smrt s příchutí olova – z dema With Satan In the Body 1989)
MIKULOV Live 1993 - odkaz
(Uhnívat zaživa – z alba Moravské nářez 1993)
MIKULOV Live 1993 - odkaz
(Nádech smrti – z alba Moravské nářez 1993)
CD Zóna Strachu Vilma (7. 12. 2017 12:44)
Sháním CD Zóna strachu ! Prosím, kdyby někdo věděl o nějakém kousku, ozvěte se mi! parenicova.vilma@seznam.cz !!! Díky!!